Ola! - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu Ola! - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

Ola!

Door: Djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

19 Juli 2011 | Mexico, Oaxaca

Mijn eerste reis alleen, en dan nog overstappen ook! Dat was voor mij wel even spannend. Mijn lieve papa heeft me even afgezet op schiphol en samen nog even rustig een echt Hollands kaasbroodje gegeten. Uiteindelijk door de douane en op naar het vliegtuig! Daar had ik even mazzel, mijn stoel bleek bij de nooduitgang dus zeeen van beenruimte! De vlucht ging prima, het overstappen ook. Al merkte ik wel zodra ik uitstapte in Mexico City dat je zonder Spaans niet zo heel ver komt in dit land.. Gelukkig stond alles aardig duidelijk aangegeven en was het niet moeilijk om bij de andere terminal te komen om daar mn binnenlandse vlucht te halen. Het was alsof ik van een dubbeldekker bus naar een smart ging qua vliegtuig. AeroMexico heeft veel kleine vliegtuigjes voor de binnenlandse vluchten uiteraard.
Aangekomen in Oaxaca, plaats van bestemming, stond ik rustig te wachten tot mijn mooie koffer op de band zou komen te liggen.. Helaas kon ik daar lang op wachten.... Koffertje kwijt geraakt in Mexico City. Lekker handig. Gelukkig heb ik maar anderhalve dag hoeven wachten op mijn koffer. Ik werd door de organisator van het project afgezet bij mijn gastgezin. Ik kwam rond 00.30 aan bij het gezin en de moeder des huizes was thuis. (ong 60 jaar) Dit was een leuk moment, zij spreekt geen Engels en ik (nog) geen Spaans, dus met handen en voeten hebben we een gesprekje kunnen voeren. Ik was aardig kapot van de reis, dus ben naar bed gegaan en de volgende ochtend bij het ontbijt hebben we geprobeerd een aantal gesprekken te voeren. Ik werd deze dag goed vol gepropt met allemaal cultureel voedsel. Het was heerlijk allemaal, maar echt heel erg veel. En nee zeggen lijkt aan het begin ook zo gek. Vrijdag middag was de introductie middag op de Universiteit. Ze hadden allemaal lekker eten, er werden dansen gedemonstreerd en ook een aantal kunstvormen. Hier hebben we elkaar allemaal voor het eerst ontmoet. We zijn in totaal met 9 studenten waarvan 4 uit Nederland, 1 uit Duitsland, 1 uit Londen, 1 uit Oostenrijk en 2 uit Belgie. We zijn allemaal gekoppeld aan Mexicaanse studenten van de Universiteit. Onze buddy´s! We hebben allemaal 2 of 3 buddy´s, die ons een beetje wegwijs moeten maken met de stad etc. We hebben echt een gezellige groep met zn allen en we hebben al veel dingen ondernomen! Zaterdag was de bedoeling om naar een oude Inca stad te gaan. Dit ligt erg hoog in de bergen, toen we aankwamen werd ik erg duizelig en slap. Achteraf gezien kwam dit door het hoogteverschil. Ik kreeg cola, zodat ik wat op kon knappen. Dit hielp helaas niet, al het eten van 2 dagen kwam er na 1 slok al uit. Onze teacher wist even niet wat ze moest doen, en er was geen dokter ergens. Ik werd erg bleek en had het gevoel dat ik ieder moment flauw ging vallen. Uiteindelijk heeft ze de dokter gebeld, dus er kwam een ambulance na een half uurtje wachten. Dit kon niet anders, ik had ook niet zoveel te zeggen..:) In de ambu hebben ze me helemaal gecontroleerd, bloeddruk hartslag e.d. Eigenlijk was alles goed en toen ik eenmaal kon liggen ging het ook veel beter.. Langzaam kwam mn kleur ook weer terug. Ze hebben mij samen met mn teacher terug gebracht naar de stad, waar zij me heeft thuisgebracht met de auto. Dit autoritje duurde ongeveer 5 minuten, maar toen ging het weer mis. Weer overgegeven en toen maar snel in bed gaan liggen om te slapen. De hele dag bij kunnen komen en zondag ging het gelukkig weer helemaal goed! Ik moet wat rustig aan doen met het eten, blijkbaar moet mijn maag erg wennen aan het voedsel hier.
Zondag zijn we de stad gaan verkennen met de hele groep. Een aantal kerken bekeken en wat andere belangrijke hotspots van de stad. Daarna met zn allen de kroeg in gedoken en cocktails van anderhalve liter voor 2 euro gedronken! Haha, het is hier iets goedkoper als thuis allemaal.
Gister was onze eerste lesdag! We hebben elke ochtend les van 8.40 tot 13.00. Dit bestaat uit spanish class, conversation class en culture class. Daarna elke dag tussen 13.00 en 14.00 om te internetten en daarna lunch. ´s Middags hebben we workshops die ons een kijkje in de Mexicaanse cultuur moeten geven. Gister middag zijn we naar Barra Negro gegaan, dit is een wijk waar ze black pottery maken en verkopen. Dit is een typisch Mexicaanse kunstvorm, en we hebben gezien hoe ze dit maken. Daarna mochten we zelf een beetje gaan kleien, dit werd natuurlijk helemaal niks maar het was wel gezellig. Een paar souvenirs gekocht voor thuis en toen weer richting centrum. Daar zijn we maar weer de kroeg in gedoken om de dag goed af te sluiten:)
Vanochtend weer vroeg richting de Uni. Ik merk dat het Spaans leren best snel gaat hier! In het gastgezin, de uni en om me heen wil iedereen helpen om woorden te leren etc. Mexicanen zijn erg gastvrij en ze willen echt met alles helpen! Vanmiddag gaan we weer de stad bekijken, geen idee wat precies!
Morgen zal ik even wat foto´s plaatsen bij dit kleine verhaaltje!

Hasta la vista! xxxxx

  • 19 Juli 2011 - 18:56

    Regina Bruinsma:

    Hoi Djura!

    Lang niet gesproken! Ik sta nog aangemeld voor de alert van suriname denk ik, want ik kreeg van dit verslag een melding in me mailbox.

    Heel leuk om te lezen! Wat ben je allemaal aan het doen daar?

    Ben benieuwd en ik hoop dat ik nog wat van je hoor.

    Liefs Regina

  • 19 Juli 2011 - 19:06

    Ben.hornyak@freeler.:

    Inca's??

    Zijn toch Azteken of Maya's?

    Leuk verslag, minder leuk van de eerste ervaringen met het eten, maar dat gaat wel goed komen. Went vanzelf, je kent dat wel Montezuma's revenge.
    Veel succes met je buddies en de groep, lijkt me gezellig en fijn voor je.

    Keep in touch.

    Liefs,

    Ben

  • 19 Juli 2011 - 19:38

    Silvia:

    Hai lieverd,
    Nou je hebt een flitsende start gemaakt. Gelukkig is het goed gekomen. Het klinkt erg leuk, tot nu toe. Geniet ervan.

    Ik ben benieuwd naar je Spaans!!!

    Liefs, mama

  • 20 Juli 2011 - 07:14

    Marriet:

    Eey Djuur,

    Wat klinkt dat allemaal super!!Volgends mij ben je heerlijk aan het genieten haha!!
    Veel plezier meis!!

    x

  • 20 Juli 2011 - 11:51

    Hester:

    Hee lieverd,

    Wat leuk om te lezen! Ik ben echt hartsikke jalours op je ;)
    Knap hoa meis dat je je reis helemaal alleen hebt overleefd en dat nog wel zonder nu nog Spaans te kunnen en ook nog je koffer kwijt... Wat vervelend dat je je zo ziek hebt gevoeld... Maar volgens mij heb je het hartstikke naar je zin, geniet er lekker van he lieverd!! En ik kijk uit naar je verhalen en foto's ;)

    Dikke kuss en heel veel plezier nog
    (niet te veel halve liters cocktails drinken he? :p)
    xxxxx

  • 21 Juli 2011 - 12:21

    Lotte Gerritsen :

    Ola chica!

    Cómo estás? Leuk verhaal!! Meteen al veel mee gemaakt zo te lezen.. ook minder leuke dingen, maar gelukkig is alles goed gekomen.

    Ben benieuwd naar je foto's! Geniet er van en heel veel plezier!

    Kus!

  • 22 Juli 2011 - 10:34

    Char:

    He schat!!

    Zoozoo je hebt alweer van alles meegemaakt zie ik..!
    Gelukkig is je koffer snel gekomen!
    Ik ben alweer nieuwschierig naar je volgende verhaal en foto's :)!
    Geniet er van ennuu niet teveel cocktails he ;)

    Dikke kusssss!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Mexico, Oaxaca

Djura

Actief sinds 18 Juni 2008
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 29365

Voorgaande reizen:

23 Januari 2012 - 03 April 2012

Oeganda

14 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Israel & Jordanie

14 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Mexico

09 Oktober 2010 - 16 Oktober 2010

Tunesië

15 Augustus 2008 - 01 November 2008

Suriname

Landen bezocht: