Caliente, Corona y Cucaracha! - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu Caliente, Corona y Cucaracha! - Reisverslag uit Oaxaca, Mexico van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

Caliente, Corona y Cucaracha!

Door: Djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

27 Juli 2011 | Mexico, Oaxaca

Alweer een dikke week voorbij, heb het gevoel dat ik hier al een maand ben! We hebben in een week tijd zoveel gedaan, gezien en geleerd! Vorige week is snel voorbij gegaan, de lessen gingen goed maar het is heel erg veel informatie in een keer. We leren ook veel grammatica, dat maakt de taal toch iets moeilijker dan gedacht! Maar er is een stijgende lijn in zicht:) Vorige week stond vooral in het teken van de stad leren kennen. Ik heb het idee dat we dat goed gedaan hebben. Na nog 2 excursies naar een dorpje met mooie kerk en markt, heb ik dat nu wel even gezien. Eigenlijk is iedere markt hetzelfde en in de stad staan 2 prachtige kerken, dat maakt de andere kerken iets minder interessant om te zien. Vind het wel leuk om lekker in het busje rond te rijden en alles te bekijken, zolang de airco aanstaat:) De afgelopen dagen is het kwik hier namelijk aardig gestegen, mucho caliente a Mexico! Lekker warm in Mexico!
Afgelopen weekend is natuurlijk ook uitgebreid gevierd!! Vrijdag was er een groot feest voor alle studenten van de Uni. Aangezien de vakantie nu is aangebroken in Mexico, waren er een aantal studenten geslaagd en dit moest natuurlijk gevierd worden! Was echt een geweldig feest, er was een live band die eigenlijk alleen maar salsa muziek speelde. Het was dus dansen geblazen en aan potentiele partners geen gebrek voor mij als ´guerra´ (blondie). We hebben echt de hele avond gedanst en gedronken, een goed Mexicaans feestje:)
Zaterdag gelukkkig vrij en besloten om maar een zwembad op te zoeken! We waren met 8 in totaal, en het was een erg mooi waterpark inclusief glijbanen:) dat was dus volop genieten met een Corona in de hand! savonds nog even naar de bioscoop gegaan en de stad in gegaan, dit was alleen razend druk dus niet echt een succes! Het is in hier in Oaxaca volop feest, genaamd Guelaguetza y Mezcal festival. 2 weken lang drukte in de stad, mooie dansen om naar de kijken en Mezcal in overvloed om te proeven. Dit is de typische drank van Oaxaca, het ruikt naar terpentine en naar 2 shots ben je zo dronken als ik weet niet wat. Zeer apart spul!
Zondag was weer een excursie dag, heel veel gezien en leuke souvenirs kunnen kopen! We zijn naar de oudste en grootste boom van Mexico gegaan, (weer) een markt bezocht maar deze was erg leuk: vele sieraden! De fabriek waar de Mezcal wordt gemaakt en ook nog gezien hoe ze de typische tapijten van Oaxaca maken. Dit doen ze van puur natuur inclusief de kleuren die ze maken/gebruiken Het was echt een leuke en boeiende dag! Wel helemaal kapot bij thuiskomst, maar toen weer de stad in gegaan met onze hostfamily omdat er weer een bepaalde show was in de stad. Dus wederom laat in bed, en maandag weer vroeg eruit! Mijn huisgenootje was gister jarig, in het geheim een surprise party voor haar weten te organiseren met alle studenten en de buddys! Dus gisteravond weer een geslaagd feestje gehad met zn allen en vannochtend wederom weer vroeg. De dagen zijn dus aardig lang, dat maakt dat ik af en toe even wegdommel tijdens de lessen maar goed dat heeft iedereen een beetje dus geeft het niet zoveel;)

Dan Oaxaca even in het kort, er wonen hier zo´n kwart miljoen mensen. Aan de ene kant is er aardig wat armoede, maar aan de andere kant zie je ook veel rijkdom. De huizen zijn vrolijk, allemaal kleurtjes! Het verkeer is serieus gestoord, alles wat thuis niet mag mag hier wel. Ejemple: zonder nummerbord rijden, met 7 man in een normale auto, achterin de pickup zitten en zo kan ik nog wel even doorgaan. Er wordt hier de hele dag door getoeterd, helaas niet sociaal maar iedereen loopt te toeteren omdat ze zogenaamd heel veel haast hebben. Er zijn echt heel veel auto´s hier, ook hierin zie je veel verschil. De grootste barrels rijden voorbij maar ook de mooiste en dikste auto´s die je ooit hebt gezien. Daarnaast gigantisch veel taxi´s, denk omdat ze zo goedkoop zijn. Dat is trouwens het meeste hier in Oaxaca. Voor een corona betaal ik hier ongeveer 1 euro, vaak zelfs minder. Ook eten en de bios eigenlijk alles is een stuk goedkoper hier. Helemaal niet verkeerd dus:) Mijn blonde haren zijn erg in trek bij de bevolking, al zie ik het zelf niet meer mijn mede studenten wijzen me er graag op dat er weer eens iemand naar me zit te staren. Ook in het centrum komen er vaak Mexicanen naar me toe om te vragen of ze met me op de foto mogen, heel bizar :s. Gister ook twee schattige jongetjes van een jaar of 6, die kon ik natuurlijk niet weigeren:p

Oooh leuk nog: cucaracha is een kakkerlak, de eerste was al aanwezig in onze kamer maar gelukkig hebben we hem eruit weten te jagen!!
Morgen zal ik weer even wat foto´s droppen! Nu snel naar de lunch, en vanmiddag de eerste salsa les!!!!:D

Hasta Luego! xxxx

• 26 Juli 2011 - 19:43

Arvid:

la cucaracha, la cucaracha! doen ze daar ook dat dansje? klinkt allemaal geweldig Djur, ga zo door! x

• 27 Juli 2011 - 06:26

Ben:

Ha Djura,

Eén grote vakantie dus, haha

Toch nog iets meer richten op de cultuur hoor. Niet elke kerk is hetzelfde, niet elk plaatsje is hetzelfde en niet elke Corona is hetzelfde....
    Ga je nog Maya tempels bezoeken of zijn jullie daar te ver vanaf?

Enne, pas op dat ze je haar niet afknippen ... als souvenir . . :-))

Liefs

• 27 Juli 2011 - 10:16

Sander:

He skot!

Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt!

Je neemt uwel een flesje mezcal mee voor het eerstvolgende Hornyak feestje neem ik aan? Klinkt goed namelijk :p

Heel veel plezier nog en tot snel!

Dikke tuut

• 27 Juli 2011 - 21:55

Farzana :

Goed om te lezen dat je het zo leuk hebt! Jij vermaakt je daar wel! Leuke verhalen! Ben benieuwd naar je foto's! Have fun! xxx