17 februari en ik ben online!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu 17 februari en ik ben online!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

17 februari en ik ben online!!

Door: Djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

18 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

Weer een week verder! Een week les gegeven, ging erg goed maar moest af en toe wel even hard optreden. De leerlingen proberen ons erg uit te testen, wat niet heel raar is. Door de docenten hier worden ze geslagen wanneer ze niet opletten, te laat zijn etc. Om de meest kleine dingen delen docenten een klap met hun stok uit. Wij hebben die stok niet en die wil ik ook absoluut niet, maar dat maakt wel dat de leerlingen meer proberen uit te vreten dan normaal. Maar als ik de leerlingen hier vergelijk met de leerlingen thuis zijn het alsnog veel te lieve kinderen. Het probleem hier is dat ik een klas heb van bijna 80 (!!!!) leerlingen. Wanneer er dan 2 zitten te kletsen kunnen degene die daar achter zitten mij niet meer verstaan waardoor ik vervolgens de opdracht zo’n 20 keer uit kan leggen, bij ieder tafeltje een keer. Dat maakt het lesgeven hier in ieder geval wel bijzonder en een uitdaging. Wel besloten om te gaan stoppen met de Biologie lessen. Dit wordt te ingewikkeld voor ons zelf. Biologie gaat hier voornamelijk over dieren en planten.. En laten dat nou net de gedeeltes van Biologie zijn waar ik echt helemaal niets van weet. In het Nederlands zou ik het al moeilijk vinden om deze onderwerpen te behandelen, laat staan in het Engels. Dat is voor zowel leerlingen als ons niet leuk om te doen.
Helaas nog steeds niet kunnen starten met mijn onderzoek. Het voorbereidende werk wel aan gedaan gelukkig, maar ik moet beginnen bij het hoofd van de school om er achter te komen wat de school precies doet aan aidspreventie. Maar dit hoofd is er bijna niet en als ze er is dan heeft ze een afspraak met iemand anders. Erg lastig dus! Ik hoop dat ik volgende week toch echt wel kan gaan starten.
Of ik nog les ga geven op de basisschool ben ik nog niet helemaal uit.. Vind het wel lastig om die doelgroep les te geven.. Spelletjes doen geen probleem maar om te zorgen dat ze ook nog iets leren wordt voor mij wel een beetje moeilijk omdat ik nu eenmaal een andere doelgroep gewend ben. Maar aan de andere kant is het wel weer een beetje doding van de tijd, helemaal omdat we nu ook met Biologie gestopt zijn. Lastig, lastig;) Ik moet het maar gewoon doen denk ik!

Qua eten gaat het iets beter deze week! Heb aan het begin van de week gevraagd of we rijst zouden kunnen eten, en tot nu toe nog maar 1 keer patat gehad deze week! En niet eens iedere dag rijst, dus gaat de goede kant op! Wel is het eten nog steeds beperkt, dus niet veel keuze.

Het is hier nog steeds bloedheet, bijna warmer dan voorheen. Het regent nu wel veel meer, iedere dag wel eventjes tot nu toe. Gelukkig is het ook zo weer voorbij en eigenlijk is het lekker want dan koelt het eventjes af!

Vanochtend zijn we op de Boda Boda naar Kanungu gegaan. Een stadje op ongeveer 30 minuten heuvel-op-heuvel-af vanaf hier. Een heel mooie omgeving, stadje stelde niets voor. Heb op de terugweg even geprobeerd te filmen maar met al dat gehobbel op die brommer ben ik benieuwd of het wat is geworden!

De dagen duren nog steeds een beetje lang hier.. Die komen we door met lezen, heel veel kaarten, af en toe even de was doen (weekje opsparen en dan blijkt het toch zo weer 2 uurtjes in beslag te nemen!), naar school lopen, weer terug lopen, boodschapjes doen.. Dat zijn mijn dagelijkse bezigheden wel zo’n beetje. Oh en zondag naar de kerk natuurlijk! Iedere keer weer grappig om mee te maken al duurt het soms wel erg lang!

Vandaag nog maar 5 weken voordat we naar Kampala vertrekken! Zo tel ik de weken toch maar een klein beetje af.. Ik vind het heel mooi om dit echte Afrikaanse leven mee te kunnen maken en echt in de cultuur te zitten, maar het feit dat er hier zo weinig te doen is breekt me toch wel een klein beetje. We zitten in zo’n mooie omgeving en er is zoveel te zien maar zonder auto ben je hier gewoon nergens. Dat is jammer, want hierdoor kunnen we dus weinig van de omgeving zien. Morgen gaan we naar het stadje Kihihi hier vlakbij, daar is een luxe hotel waar veel toeristen zitten. Hier hebben zijn we ook al een paar keer geweest om te eten en te zwemmen. Morgen gaan we kijken of ze vanuit daar misschien tripjes doen waar wij ook gebruik van kunnen maken. Het is toch erg zonde als het bij dat ene uitstapje naar het Queen Elisabeth Park moet blijven!

Dit verhaal heb ik geschreven op 17 februari. Morgen ga ik een poging doen bij het ‘internet-cafe’ in Kihihi om de verhalen erop te zetten! Neemt misschien 3 uurtjes van mijn tijd in beslag maar goed, heb toch niet zoveel te doen op zaterdag ;).

Heeeeel goed nieuws! We hebben toch even een mooi internetcafe gevonden ergens verstopt in een hoekje! Dus vanaf nu zal ik wat vaker online zijn hier en daar;) Wij zijn BLIJ!

Liefs!

  • 18 Februari 2012 - 13:20

    Ferko En Lotte :

    Jeeeee!! Eindelijk weer een berichtje van je!! Goed om te lezen dat alles goed gaat!! En jeetje, 80 kids in de les, niet normaal! We kijken uit naar je volgende verhaaltje en natuurlijk over 5 weken om je weer te zien! :) Dikke knuffel van hier! xxx

  • 18 Februari 2012 - 17:34

    Kim:

    Moppie! Wat goed om weer wat van je te lezen.. Succes nog even en zet m op! Je kunt t :D Tot snel lieverd, we tellen de dagen af! Dikke kus Kim (en Matthijs natuurlijk ;))

  • 18 Februari 2012 - 18:59

    Ilonka:

    Hej Djura,
    Wat leuk om je verhalen te lezen!
    Af en toe hoor ik waar mijn " zwem kinderen" landen en wat ze doen! Met de sociaal media nog meer in opkomst, zal dat vaker gebeuren hoop ik.
    Het enige water wat je tegenkomt is om te drinken, en wat uit de lucht komt in de vorm van regen. Erg droog land daar!
    Geniet ervan! Groetjes van je oude zwemjuf, van zwemschool de waterjuffer!

  • 19 Februari 2012 - 08:40

    Je Tante Henny:

    Wat ben ik blij dat je wat van je laat horen, duurde wel erg lang, vanaf 1 februari, maakte me een beetje ongerust, ik keek bijna iedere dag.
    Wat een verhalen heb je weer.
    Wat je mee maakt mag dan wel niet spectaculair zijn, maar je maakt het tocht maar weer mee.
    Groeten en geniet ervan, Henny

  • 19 Februari 2012 - 15:28

    Charlena :

    Heee schat,

    eindelijk weer even een verhaaltje!
    Jammer dat de dagen zo langzaam gaan, hopen dat je even wat leuke tripjes kunt gaan doen!

    En lesgeven op de basischool moet je gewoon doen! Ik raad het je aan :) Het zal daar natuurlijk wel anders zijn dan hier, maar het is wel een leuke uitdaging!

    Lieve schat, ik probeer je op verschillende manieren te bereiken maar dat gaat een beetje moeilijk.
    ben al lang blij dat er weer even een verhaaltje van je opstaat!

    Een hele dikke kusss xxxxxx

  • 20 Februari 2012 - 10:18

    Ynke:

    Wat een mooie verhalen Djura! Een hele andere wereld en een hele andere cultuur zo te lezen. Wel heel leuk en bijzonder dat je dat van zo dichtbij mee maakt. Heel veel plezier daar en ik zou ook les gaan geven op die basisschool als ik jou was, weer een ervaring rijker ;)

    Geniet ervan! Voordat je het weet is het alweer afgelopen..

    Liefs xx

  • 20 Februari 2012 - 19:15

    Grytsje:

    Lieve Djura,

    Jij mag dan vinden dat de dagen lang duren, en er niet zo heel veel te beleven is, maar voor ons is jou wereld waar je nu bent zo totaal anders .......
    Erg leuk om te lezen, dus ga in elk geval door met je verhalen.
    Geniet er van, dit maak je waarschijnlijk niet weer mee.
    Heel veel liefs,

    Marije, Jelle en Grytsje

  • 22 Februari 2012 - 09:09

    Ditty:

    Hoi Djura,

    Wat mooi om je verhalen te lezen! Hoe anders kan een school zijn!
    Had je het voor de tijd nog zoooo druk, lijkt nu de tijd misschien soms zo eindeloos. Extra fijn dat je wat meer online kunt zijn!

    Geniet lekker van de warmte en de zon. Wij zien hem hier nauwelijks!

    Ditty

  • 23 Februari 2012 - 10:23

    Jordi:

    Hey Afrikaantje,

    Leuk om je verhalen te hebben gelezen. Zal je laatste weken de updates in de gaten blijven houden. Grappig om te horen dat je daar voor klassen staat met 80 leerlingen. Natuurlijk heel anders dan je gewend bent, en dan die stok... Als we die hier in NL mochten gebruiken, had ik me alleen daar al mee vermaakt. ;) Haha.
    Succes in je laatste weken, probeer ook nog lekker te genieten van de niet bureaucratische cultuur. De NHL-shit zul je wss totaal niet missen, wat meer dan logisch is.
    Groeten vanuit het mooie Ljouwert! XXX

  • 23 Februari 2012 - 15:23

    Boeman:

    Sluit mij aan bij alle reacties.
    Mis je tuurlijk.
    Geniet en kom heel huids thuis.
    Neem een ezel mee want die heb ik straks nodig, xxx

  • 01 Maart 2012 - 16:37

    Juul:

    Nice Djuur ik zal je de rest ook nog ff doorspitten

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djura

Actief sinds 18 Juni 2008
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 29351

Voorgaande reizen:

23 Januari 2012 - 03 April 2012

Oeganda

14 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Israel & Jordanie

14 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Mexico

09 Oktober 2010 - 16 Oktober 2010

Tunesië

15 Augustus 2008 - 01 November 2008

Suriname

Landen bezocht: