Op de helft!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu Op de helft!! - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

Op de helft!!

Door: Djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

28 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

Op de helft van mijn Afrika avontuur, tijd dus voor een korte samenvatting!
Ik dacht eigenlijk dat deze reis mij tot nu toe tegenviel. Maar ja, wat had ik eigenlijk verwacht voordat ik in het vliegtuig stapte? Ik heb geprobeerd blanco naar Afrika te gaan en volgens mij is dat ook gelukt. Het valt me dus niet zozeer tegen, maar meer zwaar. Als ik nu terug kijk naar de afgelopen 5 weken denk ik dat ik, misschien onbewust, toch een aardige cultuurshock heb gehad. Afrikaanser als dit ga ik het denk ik niet meer tegenkomen: lemen hutjes, geen/amper elektriciteit, geen stromend water, vrouwen met ladingen op hun hoofd, vrouwen met baby’s in doeken op hun rug, altijd mensen te voet op de weg, de ‘weg’ is meer een straat van zand met kuilen en stenen, lokale markten, vlees wat met koe en al aan het kraampje hangt en dat zo’n 3 dagen (in de zon), weinig variatie in voedsel, veel kinderen op straat, alle kinderen kort haar, bijna geen auto’s in ieder geval geen fatsoenlijke (is dit wel het geval zijn het 9 van de 10 keer Mzungu’s!! (blanken)), veel koeien en geiten op de weg en last but not least: veel onafgebouwde huizen/scholen/gebouwen.
Volgens mij heb ik in de afgelopen 5 weken toch wel een aardig beeld van echt Afrika kunnen krijgen! De cultuur is een bijzondere, in ieder geval niet mijn favoriet. Naar mijn mening zijn de Ugandezen nog steeds lui, laks en liegen ze heel erg veel. Proberen ons nog heel vaak geld af te troggelen, gelukkig kennen we de prijzen nu aardig en betalen we dus de normale prijs (meestal).

Ik dacht dat ik thuis veel mensen kende. Drachten is natuurlijk een dorp, waar een verhaal snel de rondte doet. Maar na hier gewoond te hebben stap ik daar helemaal vanaf! Na 5 weken kent zo ongeveer iedereen in het dorp me bij naam, ook al heb ik heel veel van deze personen nog nooit gesproken. Dat maakt het leven hier niet bepaald anoniem, het feit dat we blank zijn trekt heel veel aandacht. Vorige week zaten we in de kerk, er waren heel veel jonge kinderen deze zondag. Ze zaten voornamelijk achterom naar ons te staren, vraag me af of ze überhaupt wel iets hebben meegekregen van de dienst. Ik zal thuis denk ik niet meer klagen wanneer iemand die ik niet ken naar me kijkt, voor mijn gevoel zal ik thuis weer lekker anoniem over straat kunnen!

Het leven hier gaat verder goed, het feit dat ik moet douchen vanuit een emmer en de was moet doen met de hand valt me 100% mee. Alleen het toilet vind ik nog steeds niet echt een succes. Deze bestaat uit een (diep) gat in de grond waar alles naartoe gaat, vervolgens moeten de ratten het eigenlijk verteren, haha. Geen elektriciteit is af en toe wel onhandig! Mijn telefoon kan ik gewoon thuis opladen d.m.v. de zonnepanelen is er hier altijd wel stroom, maar daar kan niet iets ‘groter’ dan een telefoon aan opgeladen worden. Mijn laptop en videocamera kunnen thuis dus niet opgeladen worden, daar moeten we dus altijd iets anders voor vinden. Eerst hadden we de medische post in het dorp waar stroom was, hier is Charles eigenaar van en we hebben dus een sleutel. Helaas draait de medische post sinds 2 maanden niet meer dus de rekening is niet meer betaald -> geen stroom meer! Nu moeten we dus echt creatief worden:).

Afgelopen week een wandeling door de bush bush gemaakt. Zomaar spontaan! Een oude moslim man uit het dorp had ons uitgenodigd om zijn plantages te komen bekijken. Wij dachten ja joh leuk, net boodschappen gedaan dus de rugtassen vol met boodschappen, slippers aan een geen zonnebrand mee! Maar goed, wij hadden het idee dat het vlakbij was. We zijn uiteindelijk 2,5 uur onderweg geweest, heuvel op heuvel af. Bij thuiskomst een zere rug, goed verbrand en overal krassen en schrammen. Maar goed, het was allemaal mooi om te zien en een goed uitzicht! Hebben we ook weer wat mee gemaakt;)

Lesgeven gaat nog steeds goed, we doen 6 uurtjes Engels per week en dan bevalt prima. Deze week dan ook eindelijk starten met mn onderzoek! Ik ga even kijken hoeveel uur ik hieraan moet gaan besteden en dan maak ik de keus of ik nog ga lesgeven op de basisschool. Weet het nog steeds niet helemaal zeker. Ten slotte raak je ook gewend aan het niets doen hier, daar wordt je lui van! Begin al een echte Afrikaan te worden……

Aankomend weekend gaan we lekker 3 dagen weg! We overnachten aan een heel mooi krater-meer, waar vooral de zonsop- en ondergang erg mooi moet zijn! We gaan ook nog warmwaterbronnen en watervallen bekijken. Ben benieuwd en heb heel veel zin om even weg te zijn hier uit het ‘ normale’ leven! Vandaag zijn we vrij van school, dus nu even in het stadje en vanmiddag gaan we naar een begrafenis! Geen idee van wie, maar we zijn uitgenodigd. Leek ons wel een aparte ervaring om eens mee te maken hier. Mensen worden hier trouwens gewoon in de tuin begraven, bijzonder!

Liefs!

  • 28 Februari 2012 - 09:05

    Farzana :

    Heee schat!

    Nou ik voel me ook net een Afrikaan; afgelopen week hadden wij geen warm water (gijzer steeds kapot) dus met gekookt water uit de waterkoker in een emmer staan douchen... (gelukkig wel in de badkamer) hahaha! Doe dus bijna hetzelfde als jij doet :P

    Je zit al lekker op de helft en nog een paar dagen dan een weekendje weg! Erg vervelend dat jullie zo weinig stroom hebben! Hopelijk kun je je camera goed opladen voor je tripje dit weekend!
    Ik had vanmorgen vroeg nog gekeken of er alweer een nieuw verhaal was, maar dat was er dus niet en een paar tellen later zag ik je Twitter link ;)

    Veel succes met lesgeven en je onderzoek deze week!!

    Dikke kus xxx

  • 28 Februari 2012 - 10:56

    Silvia:

    Hai lieverd,

    Wat een verhaal weer. Dan lijkt kamperen wel erg luxe!!!
    Je hebt wel een bijzondere status als famous blond woman ;-)

    Blijf je verwonderen, nog een paar weken, dan zit je weer in het Hollandse gewone leven.

    <3 mama (K)(K)(K)

  • 28 Februari 2012 - 12:11

    Wendy:

    Haaaai djur!!

    Nog maar 5 weekjes skat, dan kunnen we je eindelijk weer zien in drachten heerlijk!
    Vind het jammer dat het toch allemaal wel tegenzit voor je! En wat kun je het kleine drachten toch erg missen he;).. Succes nog even daar skatsje geniet er nog van voor je het weer ben je ons allemaal in drachten alweer zat;)
    Dikke kussss

  • 28 Februari 2012 - 13:42

    Matthijs En Kim:

    Moppie!

    Lach me rot om je verhalen.. Ik zie je al helemaal lopen door de bush bush! Hou vol, maar dat komt wel goed!

    We missen je hier in Drachten.. :S

    Dikke kus

  • 28 Februari 2012 - 21:33

    Pappie:

    Prachtig mooi, leuke dingen maak je mee. In Drachten weer lekker anonime over straat straks blond haar zuid afrikaans kleurtje. Gaat helemaal lukken. Tja die begrafenis is natuurlijk wel raar als je niet weet van wie. Heeft Arvid ook een keer in India meegemaakt. Ff kijken bij de brandstapel en de fik erin. Nou ja hoop dat het geen bekende is, alhoewel diegene jou wel kent. (want iedereen kent je toch? Nou geniet er nog lekekr van want nog erger ga je zoals je al zegt niet meer meemaken.

  • 01 Maart 2012 - 15:40

    Sander En Cindy:

    Hey pop!

    Ben er net even goed voor gaan zitten en heb je verhaal gelezen. Klinkt bijna onecht allemaal. Volgens mij moet je het meemaken om het te beseffen. Het worden hoe dan ook bijzondere en blijvende herinneringen!

    Geniet van je laatste weekjes. Voor je het weet is het voorbij en ben je weer terug in Drachten. Geloof me, hier verandert niets :-)! We kijken uit naar je terugkomst: dan kun je ons weer verblijden met je dansende neusvleugels ;-)!

    Tuutsje!

  • 01 Maart 2012 - 16:44

    Juul:

    Hoi Djuur,

    Pff heavy hoor die cultuur shock! En haha dan is Drachten toch wel lekker he! ja ik kan et me wel inbeelden maar dan nog weet ik niet goed hoe jij dat daadwerkelijk ervaart, maar wel gek zeg! Hm...Het is dus best zwaar begrijp ik. Nou Djuur weet je, je sleurt jezelf dr wel door heen:) Dat weet ik zeker. Je bent alweer een mooi stuk ervaring rijker geworden met mooi wat aparte dingen xdxdxd haha. Je vertelt de klote dingen ook wel zo mooi dat 'ik in ieder geval steeds kan lachen hier voor m'n scherm XDXD. Ben benieuwd wat je binnenkort weer gaat meemaken.

    Groetnis vanut et Fean!

    x

  • 03 Maart 2012 - 07:52

    Lotte T;):

    Oké, Kaapstad lijkt er dus niet op. Thereses djuur hahaha je maakt zo veel mee zeg, super. En je schrijft leuk! Keep going. Mis je!

  • 04 Maart 2012 - 18:43

    Abeltje:

    van Sylvia je site gekregen , helemaal leuk , mooi om je verhalen te lezen , ben ik ook weer even terug in gedachten ,zie je daar al water over je heen gooien om je te wassen , alles vies en stoffig , tja maar wel heel bijzonder!! misschien word je nog wel vegetarier daar...

    nog even volhouden!! liefs abeltje

  • 09 Maart 2012 - 16:29

    Char:

    Wat een fantastisch verhaal weer.
    Wat maak je toch veel dingen mee Djur! Nog een paar weekjes volhouden & natuurlijk genieten en dan ben je weer lekker in Drachten City!

    We missen je!!!!!

    xxxxxx

  • 09 Maart 2012 - 18:09

    Baukje:

    Hey Djura,
    Via Charlena zag ik de link naar je reisverslag. Geweldig! Wat een mooi verhaal en wat een belevenissen. Ik sluit me bij je moeder aan; blijf je verwonderen en geniet ervan!
    Je vertelt het in je eigen mooie nuchterheid, ik hoor het je bijna vertellen. Leuk!
    Enjoy en liefs vanuit garyp. Ook bijna Afrikaans wat kennis en kunde van elkaar betreft :-) haha!
    X

  • 10 Maart 2012 - 21:12

    Jolanda De Boer-Hart:

    Hoi Djura, een beetje laat maar ik heb vanavond al je verhalen even in een keer gelezen. Ongelofelijk!! Wat een ervaringen. Helemaal dat poepen in zo'n gat, hahaha.
    Nou zet hem op he, nog even door zetten en voor je het weet ben je weer lekker thuis. Veel liefs Jo, (ik mis je natuurlijk wel een beetje bij de duo's)

  • 10 Maart 2012 - 21:12

    Jolanda De Boer-Hart:

    Hoi Djura, een beetje laat maar ik heb vanavond al je verhalen even in een keer gelezen. Ongelofelijk!! Wat een ervaringen. Helemaal dat poepen in zo'n gat, hahaha.
    Nou zet hem op he, nog even door zetten en voor je het weet ben je weer lekker thuis. Veel liefs Jo, (ik mis je natuurlijk wel een beetje bij de duo's)

  • 11 Maart 2012 - 19:26

    Ida:

    hé Djura,
    gisteren met Silvia geluncht en die heeft mij (bijna) helemaal bijgepraat, ik moest dat natuurlijk wel effe checke (grapje!)
    mèèèn, wat beleef je wat, ik ben zóóó jaloers (niet op alles hoor) maar ik vind het wel een unieke belevnis! ben benieuwd naar de begrafenis en is er ergens ook nog een trouwerij die je kunt meemaken, lijkt mij ook wel leuk namelijk.
    hé meid, beleef wat je kunt, take care
    en mijn groeten aan Charles, doeg, ida

  • 14 Maart 2012 - 21:53

    Opa En Oma:

    Hallo Djura,
    We genieten nog steeds van je leuke verhalen en de bijzondere dingen die je allemaal meemaakt.
    Veel succes met lesgeven en je onderzoek.

    Groetjes en Liefs
    Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Djura

Actief sinds 18 Juni 2008
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 29347

Voorgaande reizen:

23 Januari 2012 - 03 April 2012

Oeganda

14 Oktober 2011 - 25 Oktober 2011

Israel & Jordanie

14 Juli 2011 - 15 Augustus 2011

Mexico

09 Oktober 2010 - 16 Oktober 2010

Tunesië

15 Augustus 2008 - 01 November 2008

Suriname

Landen bezocht: