week 7, weekend 8 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu week 7, weekend 8 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

week 7, weekend 8

Door: djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

06 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Daar was ik al weer:D
En alweer een week verder! We hebben weer een drukke week achter de rug en we hebben een boel leuke dingen gedaan!
Maandag avond zijn we inderdaad naar the Logg House gegaan om daar te eten. Dit was de 2e keer dat we hier waren, en het eten was niet echt lekker. Dus ik weet niet of we daar nog wel een keer heen gaan. Na het eten zijn we gewoon naar huis gegaan en lekker gaan slapen.
Dinsdag hebben we sochtend stage gelopen, en smiddags zijn we naar Torarica gegaan om te zwemmen. Hester en haar moeder hadden savonds afgesproken met een achterneef van hun. Die woont hier ook in Paramaribo. Ik had niet zo'n zin om mee te gaan, dus ben ik lekker een avondje alleen thuis geweest. Ook wel eens fijn, want we zijn natuurlijk altijd met zn tweeen!
Woensdag was een nationale feestdag in Suriname. Het was suikerfeest, dus iedereen was vrij en de meeste bedrijven zijn dus ook dicht. Wij ook:) Dus we waren een dagje extra vrij! We zijn met Jules, Laura en Hester haar moeder naar Frans Guyana geweest! Was echt heel leuk, eerst moesten we 3 uren rijden, eigenlijk door alleen maar oerwoud met af en toe een hutje, naar een plaatsje wat Albina heet. De weg hier naartoe is echt waardeloos, het is net een wasbord zoveel hobbels, bulten en kraters in de weg. Vroeger is hier veel oorlog geweest, en is er met granaten gegooid in de weg. Dit hebben ze wel dichtgegooid maar niet echt glad gemaakt. Lekker handig;) Op een gegeven moment reden we op een stuk waar de weg iets beter was, maar in het midden van de weg zag je dat hier ook de weg opgevuld was. De reden hiervoor was dat tijdens die oorlog iemand een hele grote haak of iets dergelijks achter een tank gebonden heeft, en dus de hele weg heeft open gescheurd. Dit om het moeilijker te maken voor zn vijand. Wel slim natuurlijk;)
Wat wel heel grappig was, op de helft van die hele lange weg, was oppeens een dorpje! Moengo heette het hier. Dus de hele weg is er helemaal niks op af en toe een houten hutje na, en oppeens kom je weer in de hele bewoonde wereld! Heel appart! Hier zijn we even doorheen gereden en hebben we even een plasstop gehouden.
Nou na in totaal 3 uurtjes lekker gehobbeld te hebben en af en toe met het hoofd tegen het plafond te hebben gezeten en ook nog een aapje te hebben gezien onderweg, kwamen we eindelijk aan in Albina. Hier werden we metteen overdonderd door de mensen die daar werken of we alsjeblieft met hun boot wilden oversteken naar Frans Guyana. Echt gek werden we er van. Dus de ramen maar dicht gedaan en ergens een parkeerplaatsje gezocht. Daarna kwam er een man naar ons toe die niet zo opdringerig was en bovendien een van de mooiste bootjes had! Dus we zijn met hem naar de overkant gegaan. Om in Frans Guyana te komen, steek je dus over de rivier met een bootje. Dit duurt ongeveer 5 minuutjes, waarna je aankomt in het dorpje St Laurent. En dan ben je in Frankrijk! Je betaald weer met euro's, iedereen spreekt Frans en de auto's rijden weer gewoon rechts! Echt heel erg leuk om die overgang te zien! We waren er ongeveer om kwart voor 1, maar om 1 uur is het siesta..... dus alles ging dicht! Beetje jammer, gelukkig nog 1 eettentje kunnen vinden wat open was. Dus hier gezellig wat gegeten en gedronken. Daarna wilden we eigenlijk nog naar een strandje gaan, maar het regende de hele tijd een beetje, dus hebben we dat maar overgeslagen. Rond 3 uur zijn we weer terug gevaren met de boot. Nog even wat gedronken bij een tentje in Albina. Ze hadden daar allemaal honden, hele mooie leuke beesten. En ze hadden ook een nestje! 7 puppy's. Echt heel lief. Dus we bleven iets langer hangen dan gepland:) 4 uur zijn we weer terug gaan rijden richting de stad. Weer lekker hobbelend uiteraard. Het was de laatste avond voor Hester haar moeder, dus zijn we nog even gezellig uit eten geweest met zn 3en. Dit keer naar de Optimist. Hier waren wij ook nog nooit geweest en het moest heel erg lekker zijn volgens iedereen. Nou dat klopte wel:) Echt heerlijk gegeten!
Donderdag ochtend zijn we half 11 naar Torarica gegaan, om Hester haar moeder een beetje te helpen met inpakken. Daarna nog even wat gedronken op het terras bij Torarica. Half 1 is Sietske ons komen ophalen, om Roti te gaan eten in de stad. Het werd 1 uur want ze stond vast in het verkeer. We zijn Roti gaan eten bij Roopram. Dit is echt een super grote zaak! Om 2 uur zijn we gaan rijden richting Zanderij. Dit is het vliegveld:) Onderweg hier naar toe is het altijd druk, dus we stonden een beetje stil af en toe. Op het vliegveld is Hester met haar moeder mee gegaan om in te checken. Sietske en ik zijn buiten gaan zitten wachten. Het duurde echt heel erg lang voordat ze eindelijk klaar waren. Ze hebben wel anderhalf uur in de rij gestaan! Toen ze naar buiten kwamen hebben we nog even een Barra gegeten. Dit is een Hindoestaans iets. Een soort oliebol alleen dan anders;) Het is niet zoet ofzo.. Heb ook geen idee wat er precies in zit, maar het is wel heel erg lekker! We hebben nog 3 kwartier gezeten en daarna is Hester haar moeder door de douane gegaan en zijn wij weer naar huis gaan rijden. Gelukkig was het onderweg rustig, want we moesten om 7 uur weer werken bij Cosa Nostra. We waren rond 6 uur weer in de stad. Even gestopt bij Frietpunt.nl en daar snel even wat gegeten. Dit is een snackbar, waar alles wordt geimporteerd uit Nederland! Dus lekkere dobberman kroketten en goede patat;) Daarna richting huis, snel omkleden en aan het werk in het restaurant! Het was echt heel druk, er kwam een groep van 50 man voor een buffet. Er was nog een tafel van 10, een tafel van 6 en nog wat kleinere tafeltjes. Ik krijg al aardig wat ervaring hoor in de horeca op deze manier;)! Het was wel heel gezellig, er waren 2 bandjes die aan het optreden waren en die mensen waren heel vriendelijk! Half 2 gingen de laatsten naar huis, en 2 uur lagen we in bed.
Vrijdag ochtend ging om 8 uur de wekker weer, want om 9 uur kwam er een klant in de salon. We dachten 2, maar het werd er 1. Hester heeft deze klant behandeld, en ik ben weer naar boven gegaan, metteen weer in bed gedoken want ik was erg moe! Toen Hester klaar was een uurtje later, kwam ze boven en is ook nog maar even lekker gaan liggen. 2 uur ging de wekker en zijn we rustig aan weer wakker geworden. Daarna zijn we van half 4 tot 7 weer bezig geweest in de salon allebei. Toen dat klaar was, weer snel wat gegeten en daarna weer aan het werk in Cosa Nostra. Er was een collega ziek, dus moesten we weer de hele avond invallen. Dit keer was het 4 uur voordat we in bed lagen. En het was weer erg druk, dus hard werken! Zaterdag werden we allebei ook pas om 1 uur een beetje wakker. Gelukkig geen klanten in de salon. We hebben een beetje opgeruimd, de was gedaan etc. En smiddags zijn we even naar de Mall gegaan. Even een beetje winkeltjes bekijken. We hadden half 8 afgesproken bij Alexandra, Cynthia en Inge om daar pannenkoeken te gaan eten. Martijn, Kimberly en Karine waren er ook. Karine is nu net in Suriname, en die komt over een paar weken bij Cynthia enzo wonen, dus vandaar dat zij er nu ook bij is! Lekker pannenkoeken gegeten, en toen richting de Waterkant gegaan met Inge, Cynthia en Karine. We hebben daar niet heel lang gezeten, een half uurtje ongeveer. 12 uur hebben Hester, Karine en ik de taxi gepakt naar Zsa Zsa Zsu. Gezellig even op stap geweest! Het was echt een leuke avond. 6 uur lagen Hes en ik in bed.. en 9 uur ging de wekker.
Omdat we zo goed hadden geholpen in het restaurant donderdag en vrijdag, hadden Jules en Laura zondag voor ons vrij gehouden. Wij mochten zelf weten wat we wilden doen! Dus hadden we bedacht dat we wel weer wilden gaan varen. Een collega van Laura ging ook mee, en nog een vriendin van Jules en Laura. We zijn gaan varen bij Groningen, want daar lag de boot. Op de Sara Makka rivier. Er waren alleen wat kleine probleempjes.. Jules was de trekhaak vergeten, de trailer met de boot erop moest achter de auto, dus hebben ze die maar vast gemaakt met touw. Jules moest natuurlijk achteruit met de auto rijden om de trailer in het water te krijgen, dit was echt een heel gedoe. Omdat dat ding vast zat met een touw stuurde het natuurlijk voor geen meter! Nou na heel lang van alle kanten te hebben geprobeerd de trailer recht te krijgen, ging het dat eindelijk een beetje goed en lag de boot in het water. Maar een of andere grapjas had de stop achterin de boot eruit gehaald, dus de hele boot stroomde vol met water toen hij erin lag!! Haha, was eigenlijk wel grappig, net een badkuip! Iedereen een beetje helpen met hozen.. en daarna de stop er snel weer in. Nou he he dan konden we eindelijk gaan varen.... Nee, Jules was de accu vergeten!!! Goed voorbereid allemaal! Accu uit de auto gehaald en die maar in de boot gedaan. Eindelijk gingen we dan echt varen.. tegen die tijd was het ongeveer half 3! Aan de Sara Makka rivier ligt ook de Mi Gudu. Dit is een river cruise. Deze is van Leonore en Rene. We zijn in ons eerste weekend ook bij deze mensen geweest! En nu gingen we daar weer aanmeren. Dus ongeveer 20 minuten gevaren, en toen de hele middag bij hun gezeten. Hele leuke en gezellige mensen hoor, en het is echt prachtig om daar te zitten zo mooi aan de rivier. Het was echt heel gezellig! Iedereen was aan de drank, behalve Hester en ik. Maar het was wel eens leuk om te zien hoe idioot iedereen gaat doen! Eerst was het allemaal geel gezellig, maar op een gegeven moment kreeg iedereen een beetje ruzie met elkaar, en toen was er ook echt niks meer aan! Hester en ik wilden wel graag naar huis, want we hadden ook nog met Sietske afgesproken savonds! Tegen 6en gingen we naar huis varen.. Nou wij in de boot met zn 6en. (in een 4 persoonsboot!!) wil dat ding niet starten!! Maar we waren al los van de kant.. dus we dreven maar wat op de rivier. Hester en ik zaten voorop. Eerst vonden we het nog wel grappig.. Maar op een gegeven moment gingen we wel heel dicht naar de kant en daar zitten allemaal struiken en beesten enzo dus toen vonden we het niet meer zo grappig, wij dus maar de peddel gepakt en hard gaat peddelen zodat we in ieder geval in het midden vaarden. Ondertussen had Leonore al iemand gebeld die ons op zou komen pikken met een andere boot. Maar ja, half 7 gaat het hier schemeren en 5 over half 7 is het donker.. en dan komen de muggen! En echt in het donker op zo'n rivier zitten.. is echt niet fijn! Dus Hester en ik zijn naar de kant gepeddeld. Hier zagen we een huis met een stijger, dus hebben we de boot daaraan vast gemaakt en zijn we blijven liggen. Die anderen maakten alleen maar ruzie en hadden gezeik dus we hadden het echt gehad daar! De eigenaar van het huis die kwam naar buiten, want zn honden waren steeds aan het blaffen naar ons. En hij zei kom geef me jullie touw dat trek ik jullie wel naar mn steiger toe en kunnen jullie eraf. Eerst zeiden Hester en ik van nee, we worden zo opgehaald dus we blijven hier anders zien we ons niet! Maar die vriendin van Jules en Laura moest en zou daar heen dus om nog meet gezeur te voorkomen hebben we dus ons touw aan die man gegeven en sleepte hij ons naar een trappetje. Ik moest als eerste omhoog lopen, maar er waren maar 3 tredes ofzo. En ze waren verrot! De 1e trede kon ik op staan, daarna miste er een heleboel dus klom ik via de zijkant omhoog, maar de laatste trede was er wel, dus ik ging daarop staan, alleen deze was dus echt verrot, dus krrrak, djura in het water. Ik schrok me echt kappot. Het is daar best wel diep dus ik ging helemaal kopje onder, en er liggen allemaal bomen en takken en scherpe rotzooitjes daar. Hester schrok natuurlijk ook heel erg, ik kon me afzetten op de bodem dus was gelukkig snel weer boven en trok mezelf met hulp van Hester heel snel weer op die boot. Nou toen had ik het dus echt gehad!! Ik was zeiknat helemaal koud en had pijn. Ze konden me toen echt wat dus we zijn gewoon blijven liggen tot die andere man kwam met zn boot om ons op te halen. Nou al met al waren we half 11 thuis. Hebben we Sietske dus maar afgebeld en een pizza besteld en gaan slapen. Ik was gister vooral heel erg geschrokken en een beetje overstuur. Het gaat nu gelukkig weer goed. Mn linkerarm is allemaal blauw en geschaafd en doet erg zeer. In mn rechter voet zit een snee en doet aan de onderkant erg pijn, ik ben denk ik op een boom gevallen ofzo. Nou ja, hopen dat dat maar snel weer bijkomt allemaal..
Vanochtend hebben we een klantje gehad, die heeft Hester gedaan want mn arm doet erg zeer dus dat gaat even niet werken. Vanmiddag spreken we wat met Sietske af! We gaan even naar de Vreemdelingendienst, daar moeten we ons namelijk nog steeds melden! En verder wordt het vast een rustig dagje.
Zaterdag komt Charlena al! Daar heb ik echt heel veel zin in! En dan gaat de tijd denk ik pas echt snel!

Liefs, Djura

• 06 Oktober 2008 - 15:13

Sharna:

Jeetje liefert.. wat een ongeloofelijk lang verhaal :P haha.. ;)

• 06 Oktober 2008 - 16:22

Wendy:

Jeeeeeeetje nou hehe eindelijk uit gelezen:P!! halve dag naar de filestijnen:P!!
    Whahahah Ik zie jou snel ben al een beetje aan het bij drinke;) whahaha
    Kusje The cool 0ne;)!!

• 06 Oktober 2008 - 18:49

Pappie:

wat een klotetrap

• 07 Oktober 2008 - 12:49

Cindy:

Jezus, wat een lang verhaal!
    Hoe is het met je blauwe plek, al een beetje afgezakt!
    Nog 4 nachtjes slapen en dan is Charlena bij je :D
    Hou van je, mis je!

• 08 Oktober 2008 - 20:00

Freya:

Liggen er nou op die ene foto allemaal auto's in het water??? Wat min van je ongelukje zeg... Gaat het alweer wat beter? Ik hoop het voor je. Ik kan me voorstellen dat je aardig geschrokken bent. Dat moet jou ook weer overkomen he. Nou ja, heb je wel lekker een dagje extra vrij :P
    Dikke kus, we sms-en enz. Mis je.

• 13 Oktober 2008 - 08:28

Evelien:

Lieve Djuraa!!

jeetje zeg wat een heerlijke dag zeg!
    ik was helemaal vergeten dat je een weblog bij hield. dus heb net uren zitten lezen. fakking mega verhalen hahahaha!
    maar heb toch niks anders te doen bij Marketing.
    maare jij bent ook zo grappig he! typisch weer djura die door een trap heen zakt. hahahahahaha!
    maaree het klinkt wel allemaal errruuug mooi, ik wil ook. maar ik ga vrijdag nr Istanbul. ook wel erg zin in!
    ik spreek je snel weer
    Kussss(K)

• 14 Oktober 2008 - 11:55

Tante Elly:

Hoi Djura,
    Wat heb jij toch al veel meegemaakt in die weken dat je weg bent maar de langste tijd heb je nu gehad en is het nu aftellen of doe je dat nog niet? Ik heb ook de foto's gezien en ben toch wel blij dat je er eigenlijk altijd lachend opstaat.
    Nog een heel fijne tijd met al je vriendinnen en vrienden want de groep wordt ook maar steeds groter en doe ze allemaal maar de groetjes
    en tot snel
    tante Elly