week 9, weekend 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu week 9, weekend 10 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

week 9, weekend 10

Door: djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

21 Oktober 2008 | Suriname, Paramaribo

Zo daar waren we weer!! :D Het heeft even wat langer geduurt dan normaal.. We wonen nu bij Sietske in huis, en daar hebben we geen internet! Ik zou gewoon bij de salon gaan internetten, maar aangezien je daar een kanon kan afschieten zo rustig, ben ik daar niet meer zo vaak.. Wel even wennen dat ik savonds niet gewoon eventjes op msn met iedereen kan kletsen!

Afgelopen week was dus erg rustig in de salon! Ik heb maar 1 behandeling moeten doen!! Nou ja, niet teveel klagen natuurlijk want het is ook wel weer fijn zo in de laatste weekjes! Echt heerlijk dat Charlena er nu is! Scheelt wel een stuk hoor.. En het is echt super gezellig, we doen echt allemaal leuke dingen!

Sinds woensdag wonen we dan nu bij Sietske. Erg gezellig, maar wel wennen! Want nu zitten we natuurlijk wel een beetje vast aan een paar dingen. Avond eten bijvoorbeeld.. Dat hebben we natuurlijk nooit echt gehad omdat we bijna niet hebben kunnen koken in het vorige appartement. Maar het is wel lekker hoor, woensdag avond hebben we meteen zelf gekookt! Nasi gemaakt. Smaakte heerlijk:)

Donderdag zijn we de stad in gegaan met Charlena. Haar oom maar niet mee, die vind dat natuurlijk maar niks, winkel in, winkel uit.. Allemaal leuke dingetjes gezien en souvenirs gespot;) Donderdag avond voor het eerst dat we hier zijn aardappelen met jus gegeten!! En dat was lekker! Haha, dat je zoiets kan missen zeg! Echt lekker gegeten dus!

Vrijdag wou Charlena haar oom ons mee nemen naar een plaatsje dat Laarwijk heet. Om hier te komen moet je vanaf Domburg met een bootje oversteken.. Nou leuk idee! Wij vrijdagochtend op naar Domburg.. Komen we daar aan, begint het te hozen!! Echt heel erg hard te regenen.. Nou ja, om dan in zo’n niet overdekt, houten bootje te gaan zitten… We zijn dus maar weer richting stad gaan rijden. Daar was het nog droog, dus hadden we besloten maar naar de dierentuin te gaan. Ik verwachtte er maar niet al te veel van, maar het was toch nog wel heel groot en mooi! Wel een beetje kleine hokjes voor de tijgers en de aapjes.. Dat was dan weer wat minder om te zien. Het leuke van de dierentuin hier, is dat ze alleen maar dieren hebben die hier ook in het wild leven. Dus je zou ze gewoon tegen kunnen komen als je het binnenland in gaat! Ook zaten de aapjes in de kooi, en er bovenop! Haha, dat waren gewoon wilde aapjes die even langskwamen. Wel zielig voor de aapjes in de kooi..
Ze hadden ook slangen!! Een heleboel, want die zitten hier echt heel veel in de bossen. We waren wat naar de slangen aan het kijken, toen er een verzorger langs liep. Hij zei tegen ons: zal ik er even een uithalen?? Kunnen jullie er een vasthouden! Nou daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen:p Dus hij haalde een slang eruit, Ciske heette ze. Een wurgslang van 2 jaartjes oud, ongeveer 80 cm lang. Het zweet brak me overal uit maar ik dacht even stoer zijn;) Het voelde echt heel gek! Maar ze was heel rustig en best wel lief eigenlijk:p Heb dr een hele tijd op mn handen gehad. Charlena en Hester durfde haar niet te pakken.. Zegt die verzorger: Wil je hem even op je nek?? Uuuuuhhhh……… oke:p haha dus stond ik daar met een wurgslang om mn nek! Nou wel een ervaring hoor;) Zoiets wordt je niet in Artis of Emmen gevraagd dus ik dacht ik neem het er ook maar eventjes van.
Later liepen we nog langs een kooi met een Braziliaanse Otter erin.. Een erg leuk en druk beest! Hele tijd aandacht vragen en met een bal spelen enzo, toen mochten we ook nog bij hem in de kooi om met hem te spelen! Leuk leuk! Wel een beetje vies geworden, want dat beest gaat natuurlijk in het water en dan weer door het zand en springt helemaal omhoog tegen je aan. Maar goed, weer een ervaring erbij;)
Savonds zijn Charlena en haar oom bij ons gekomen. Sietske had gekookt. Rijst met een sausje met bonen en worst. Iets echt Surinaams zei ze, nou ja, het was wel te eten;) Daarna zijn Char en dr oom even naar huis gegaan om te gaan douchen enzo. We hadden savonds om 10 uur afgesproken bij Cosa Nostra om daar gezellig te zitten en wat te drinken. Om h alf 1 zijn we met zn allen naar Zsa Zsa Zsu gegaan. Sietske en Charlena haar oom en nog een oom van haar hebben de hele avond lekker in de salsa zaal gezeten, en wij in de gewone zaal. Kon prima op die manier haha. Was een leuke avond en we waren rond half 6 thuis.

Zaterdagmiddag was er een hele grote georganiseerde loop in de stad. 5 km wandelen voor een goed doel. Een ziekenhuis! Kennissen van Charlena gingen mee doen, en die vroegen of wij ook mee wilden lopen. Dus dat hebben we natuurlijk even gedaan! Charlena dr oom zou ons er eventjes naartoe brengen. Onderweg hadden we alleen een kleine aanrijding.. Ferdinand(Char dr oom) zag een winkel om beltegoed te kopen, maar hij was er al voorbij, dus hij zet die auto in zn achteruit en geeft gas, maar er stond gewoon een auto achter ons! Hahaha, het was eigenlijk wel heel grappig, verder niks aan de hand gelukkig. Maar die man waar we tegen op botsten was een beetje dom en die moest en zou geld hebben maar er was niks met zijn auto. Wij hebben later de taxi maar gepakt naar de stad, anders zouden we te laat zijn voor die loop! Maar dat waren we al.. We zijn dus een stukje verder ingestoken bij de loop. Was wel leuk om te zien, er waren echt super veel mensen! Allemaal dezelfde shirtjes aan enzo grappig om te zien. Na de loop heeft Charlena haar oom ons opgehaald en hebben we eventjes wat gedronken bij Zus&Zo.
Daarna heeft hij ons naar huis gebracht en hebben we met Sietske een pizza besteld. Nog eventjes een dutje gedaan en daarna hebben Hester en ik Karine en Raje opgehaald en zijn we doorgegaan naar Zsa Zsa Zsu. Weer een zeer geslaagde avond, slechts om kwart voor 7 thuis dit keer! Wordt steeds later he? Haha.
Zondag er weer lekker vroeg uit! Half 9, want om half 10 hadden we afgesproken met Char en Ferdinand. We zijn gaan rijden richting Brownsberg. Deze weg is helemaal Bauxiet. Waardeloos dus, allemaal gaten en hobbels en alles wordt oranje! Gelukkig was ik zo moe dat ik de hele weg heb geslapen:) Brownsberg was toch iets te ver rijden, dan hadden we echt eerder weg moeten gaan, dus zijn we gestopt bij Klaaskreek. Hier was het echt heel mooi en heel rustig! Aan een vertakking van de rivier, met strand! Een lekker dagje dus. Tegen half 5 weer terug gaan rijden, want op de Bauxiet weg moet je niet in het donker rijden. We hebben onderweg Chinees gehaald en dat hebben we bij Charlena thuis opgegeten. Daarna lekker naar huis gegaan.

Maandag was het een nationale feestdag. Ze vierden de Chinese immigratie. Dit jaar was dat 155 jaar. Dus alle winkels en bedrijven gesloten en iedereen dus vrij:) Er waren hier en daar wel wat activiteiten door de stad heen. Maar ik ben met Char, haar oom en haar oma naar Commewijne gegaan. Eventjes bij hun huis kijken. Daarna hebben we wat gedronken bij een vriend van Ferdinand. Hester en Sietske waren al op het onafhankelijkheidsplein. Daar waren podiums en eten en vooral heel veel mensen. Tegen half 7 reden wij de stad in, we hebben eerst oma eventjes thuis gezet, en daarna zijn wij ook naar de stad gegaan. Maar het was er echt heel erg druk. En we hadden er eigenlijk niet zo’n zin in.. Dus hebben we een eettent opgezocht en zijn we maar gewoon wat gaan eten. We waren ook wel moe, dus lekker naar huis gegaan en vroeg naar bed!

Vandaag hebben we boodschappen gedaan en we gaan straks nog eventjes lekker zwemmen. Dan 1 behandeling in de salon dus even op internet:) Vanavond eten we aardappelpuree met doperwtjes en worteltjes en een schnitzel. Lekker:)

En zo gaat de tijd echt snel voorbij he? Nog maar 10 daagjes en dan ben ik weer in het koude Nederland! We hebben nog allemaal leuke dingen in de planning! Ik hoop dat ik volgende week nog eventjes wat van me kan laten horen!!

Liefs, Djura

• 22 Oktober 2008 - 07:59

Lotte T:

Djuraaaaa die slang dat je dat zomaar doet! Super verhaal weer!
    Dikke kus!

• 22 Oktober 2008 - 10:09

Cindy:

Lieverd.

Heb je ook nog foto's die je met ons kunt delen? Ben eigenlijk wel benieuwd naar die slang, bikkel ;)

Love you (L)
    Kus

• 24 Oktober 2008 - 08:37

Silvia:

Volgende week al weer je laatste bericht zeker?

Of ga je thuis gewoon door met verhaaltjes?

Nog 8 nachtjes......

Liefs, mama

• 24 Oktober 2008 - 17:56

Lotte:

Volgende week rond deze tijd zal je wel vertrekken naar Nederland??? Heel veel plezier het laatste weekje en ga nog veel leuke dingen! :D We zien de foto's thuis wel, haha! Kus!

• 25 Oktober 2008 - 10:28

Lisaaa:

He Djuur..
    Als eerste sorry dat ik nu pas weer een berichtje voor je typ!
    Maar ja.. druk, druk, druk he!! Maar.. Huis is bijna klaar!! :D:D
    Jemmig, een slang op je nek! Stoer hoor :D en.. :| je komt al echt bijna thuis!! wanneer percies??! volgende week ofzo al? jemmig wat is de tijd gevlogen! nou ja aan je berichtjes te lezen heb je het super naar je zin gehad en dat moet ook!! nou lieverd.. nog even lekker genieten en Char natuurlijk ook!! Dikke vette kus voor jullie allebeii!! en tot heeeeeeel snel!!!
    xx

• 25 Oktober 2008 - 10:58

Pappietjoelooooooooo:

Ja, zo'n slang doe je gewoon ff. En je gaat met een otter in bad. Maar een spinnetje, daar moeten Arvid Ferko of Freya even bij om ze weg te jagen. Ha,ha!

• 28 Oktober 2008 - 16:40

Je Tante Henny:

kind, nou zit het er dus bijna op, geniet er nog even van, want in Holland moet je weer in het gareel!!!
    Goede terug reis,
    Henny

• 29 Oktober 2008 - 18:10

Cindy:

nog 3 nachtjes :D:D:D:D:D

• 30 Oktober 2008 - 21:54

Silvia:

dit is echt de laatste. :!:

misschien lees je het niet eens meer voor je naar huis gaat. 8-)

tot zaterdag xxxx mama