Toerist uithangen en een start met het echte leven - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu Toerist uithangen en een start met het echte leven - Reisverslag uit Kampala, Oeganda van Djura Hornyák - WaarBenJij.nu

Toerist uithangen en een start met het echte leven

Door: Djura

Blijf op de hoogte en volg Djura

01 Februari 2012 | Oeganda, Kampala

Ondertussen lijkt het of ik hier al weer een eeuwigheid zit, terwijl er nog maar anderhalve week voorbij zijn! De reis naar het dorp is heel goed gegaan en viel me erg mee. Uiteindelijk zo'n 9 uur onderweg geweest maar de omgeving was echt prachtig! Het huis waar we verblijven is er groot en ziet er voor Ugandese begrippen er heel erg mooi uit. Irene en ik delen een kamer, prima te doen en ruim genoeg! Verder hebben we koeien en een kalfje, een geit en een hond. Daarnaast nog een aantal kakkerlakken, gekko's en andere vreemde, vliegende diersoorten. Op de kakkerlakken na vind ik ze allemaal niet zo erg;)
De eerste week hebben we lekker de toerist uitgehangen. Samen met Dorothee (nederlandse meisje dat hier al zit) en een vriend van haar vader (Koen) en zijn zoon (Storm). Zij kwamen een weekje langs bij Dorothee en hebben ons ook naar het dorp gebracht.
We hebben onder andere warm waterbronnen bezocht midden in de rimboe. Was een erg leuk tochtje! De warmwaterbron was ook heel tof om te zien, uit het niets komt er innees kokend heet water uit de grond wat dan als een soort beekje naar een gemaakt 'bad' leidt. Hier kun je dus in zwemmen, dit water is dan ongeveer 46 graden. Er bijzonder! Heel veel vlinders rond het water, omdat het daar lekker warm is natuurlijk! En daarnaast heel veel luie Afrikanen die de hele dag niets liggen te doen in de schaduw. Iets wat me hier na een paar dagen al opviel en waar ik nog steeds niet aan kan wennen.. De Afrikaanse cultuur is niet echt mijn ideale denk ik.. De hele dag een beetje langs de kant van de weg staan/zitten/liggen. Erg vreemd. Niet allemaal natuurlijk. Wanneer een Afrikaan zijn eigen bedrijf of plantage heeft zijn het heel harde werkers. Deze zijn er alleen niet veel...

Vrijdag en zaterdag zijn we naar het Queen Elisabeth Wild Parc gegaan met zn 5en en driver. Het was een super gave safari, olifanten, leeuwen, buffels, apen, nijlpaarden en nog veel meer gezien! Helaas liep het allemaal wel een beetje anders als gepland.. In 24 uur hebben we maarliefst 5 klapbanden gehad! Haha, heel bijzonder en dus wel een beetje een 'echte' safari;) Zaterdag eind van de middag bij een hotel gestrand in het stadje naast ons dorp. Hier lekker gegeten en gezwommen! Erg fijn. Omdat het hier nu droogseizoen is, is alles echt heel erg stoffig en zanderig. Iedere dag zit ik er weer van top tot teen onder! Ben blij met al de vochtige baby doekjes die ik mee heb genomen.. Zo voel ik me toch iedere dag nog een beetje schoon! Douchen is hier schaars en met emmer uiteraard! Haha.

Zondag was het tijd voor de kerk! Wat een belevenis. 1 groot feest, dansen, zingen! Echt heel bijzonder! Wij moesten helemaal vooraan zitten omdat we nieuw waren, aan alle kanten aangestaard worden natuurlijk! Dat is hier sowieso heel erg.. Iedereen kijkt en staart. De kinderen zwaaien over het algemeen allemaal en lachen heel lief. Andere kijken me aan alsof ik van mars kom.

Maandag was onze 1e dag op school, niet echt een succes. Het is hier net vakantie geweest en maandag startte het nieuwe jaar weer. Geen docenten aanwezig, een aantal leerlingen maar de moesten de lokalen schoonmaken. We zijn er 1,5 uur geweest en toen maar weer naar huis gelopen. Smiddags wel weer terug voor de 1e staffmeeting van het jaar. Vreemde gewaarwording! Ben er wel een beetje achter hoe de school in elkaar steekt nu..
Dinsdag zouden we een dagje lessen gaan kijken, we werden alleen gewoon voor de klas gegooid. Heel fijn, zonder voorbereiding, boek of wat dan ook! Na die uren direct boeken gevraagd. Biologie en Engels ga ik geven. Vannochtend de eerste lessen gedaan bij de 1e klas. Was leuk maar zoo vreemd. De leerlingen hier zijn echt niet gewend dat ze iets mogen zeggen, ook niet als ik het ze vraag. Fantasie is nergens te bekennen en ook de leerlingen moeten nog erg aan ons wennen heb ik in de gaten..
De school bestaat uit klas 1, 2, 3 en 4. Van iedere klas bestaat er ook maar 1. Dat betekend zo'n 50 a 80 leerlingen in een klas. De school is heel erg onaf en ziet er dus niet uit.. Ik heb het gevoel dat ik me erg moet bewijzen hier terwijl dat eigenlijk niet zou moeten. Maar blijkbaar verwachten ze zoveel van ons, dat legt de lat voor mij heel erg hoog op een of andere manier.

Op dit moment ben ik in het ziekenhuis in Bwindi. Het ziekenhuis waar Charles (waar we verblijven) werkt. Irene is al dagenlang erg ziek, nu toch maar even laten testen. Valt allemaal mee gelukkig, een bacteriele infectie. Wat medicijnen gekregen en nu komt het weer goed.
Hier in Bwindi kun je ook berggorilla's zien. Leek me natuurlijk fantastisch! Helaas kost het zo'n 500 dollar, moet je rond de 8 uren hiken door de rimboe en is het dan niet gegarandeerd dat je ook daadwerkelijk gorilla's ziet.. Doen we maar niet dus! Jammer maar helaas!
Nog 2 dagen en dan hebben we weekend! Kijken wat dat ons brengt..
In het dorp heb ik geen mogelijkheid tot internet, ik hoop zo af en toe een internetcafe'tje te kunnen vinden zodat ik jullie toch op de hoogte kan houden!

Heel veel liefs!

• 01 Februari 2012 - 16:33

Marije En Grytsje:

Leave Djura,

We hebben samen je verhaal gelezen; die kakkerlakken vinden we maar niets. Verder geweldig wat je al in een week hebt meegemaakt. Dat voor de klas staan zal vast wel wennen.
    Veel liefs uit Drachten.

• 01 Februari 2012 - 18:56

Silvia:

Hey lieverd,

Wat een avonturen al weer. Nederland lijkt dan wel een actief en goed georganiseerd land, als ik dit zo lees.
    Ben benieuwd hoe het verder met lesgeven gaat. Vreemd hoor, lijkt me.

Supergirl, heel veel liefs xxxxxxx

• 01 Februari 2012 - 20:17

Jeroen:

Hey Djura,
    Hartstikke leuk om je zo te volgen via deze site. We hopen dat alles goed met jullie gaat daar in een, toch iets
    minder goed georganiseerd, land dan Nederland. Maar je kunt het! zijn we van overtuigd. Liefs en veel plezier.
    Jeroen & Caroline

• 02 Februari 2012 - 16:11

Char:

Heee schat!

Ooo wat een fantastisch verhaal:)
    Luie mensen dus, Surinaamers zijn er niks bij haha als ik dat zo lees.

Wat vervelend voor Irene. Hopen dat het snel over is..

Succes met lesgeven en laat je niet gek maken, ze moeten blij zijn dat jij naar hun toe bent gekomen uit dit koude (!) kikkerlandje toch? :)

Dikke kuss!!!!!!

• 02 Februari 2012 - 21:20

Oma En Opa:

Lieve Djura,

Een heel leuk verhaal en dus al weer veel beleefd. Het lesgeven gaat daar een beetje anders maar dat gaat je vast wel lukken.
    Veel Africanen liggen in de schaduw vanwege de hitte maar hier vriest het 8 tot 10 graden.
    Misschien nog een elfstedentocht.
    Succes en Liefs,
    Opa en Oma.

• 03 Februari 2012 - 10:44

Ben:

Nou dat ziet er toch wel weer heel anders uit. In zoverre is het mooi dat je daar mee geconfronteerd wordt natuurlijk. Veel ervaringen rijker in een bijzondere omgeving. Succes met je klasje en even geduld met de communicatie. Je bent gewoon een beetje te blond enzo.... xxx

• 04 Februari 2012 - 08:35

Julia:

Heeeey Djuuur

Maar jij komt toch ook van mars? haha!!
    Zoo nou je hebt het dus al weer mee gemaakt. Mooi apart over dat verhaal waar je meteen even les moest geven....Ben benieuwd hoe dat in het vervolg gaat.

Je hebt iig ook al hele leuke dingen gezien van het land, bijzonder hoor! Ben dan ook benieuwd naar de fotooooooosssss XDXDXD Mja zoek jij eerst maar een inet cafe'tje daar in de rimboe(Y):)

Ik hâld die ien de gaten;)

X

• 04 Februari 2012 - 08:52

Ar En Rietje:

Hee Djurre!

Wat een mooie verhalen!

Groetjes Ar en Rietje

• 05 Februari 2012 - 17:46

Farzana:

Schatt!! Kom jij niet van Mars dan? Hahaha! Lekker georganiseerd op die school! Komt vast helemaal goed met jouw en het lesgeven! Als je toch nog een berggorilla wilt zien..... Dan stuur ik wel ff een foto van mij op! (GRATIS) Hihi! Hoop dat jullie een heel leuk weekend hebben gehad en dat je reisgenootje weer helemaal beter is! Jammer dat je niet zo veel op internet kunt, maar ik kijk uit naar je volgende verhaal! Genietse schat!

Kus Akbar!

• 14 Februari 2012 - 19:38

Baudien:

Hee Djura!

Wat leuk om al je belevenissen te lezen, een hele andere wereld dan zoals wij hem kennen. Helaas is het dus wel waar dat de meeste afrikanen dus maar wat zitten te niksen. :) waar rook is, is vuur.
    Succes met het geven van je lessen.
    Ik hoop dat je nog een hele leuke tijd hebt in Afrika en tot snel!
    Groetjes Baudien